Trevligt presenttips till en Helsingborgare och andra

tavlaVarför inte en tavla med den första privata bil och passagerarefärjan Betula (1) som trafikerade Helsingborg – Helsingör 1955-1968? Minnet av denna färja lever fortfarande mycket starkt hos många Helsingborgare.
På baksidan av tavlan finns en kortare historik om färjan.

Tavlan kan beställas på info@raabatklubb.se och hämtas på Råå Båtklubb.

Tavlans storlek 25 X 25 cm. Betula motivet är på en kakelplatta med en svart bakgrund.

Pris endast 270 kronor.

Skylt berättar om Betulas historia

Och en klocka visar nästa färjeavgång

skylt (kopia)Fler prickar sätts nu över i:na som komplettering av upprustningen av Betulas styrbrygga. Sedan en tid finns en klocka som påminner om hur nästa färjeavgång aviserades förr i tiden. Och bredvid den har Helsingborgs stad placerat en metallplatta med en text som i korta ordalag sammanfattar Betulas och Råå Båtklubbs historia. Texten lyder:

Hamnplan Åkroken

1972 ”strandade” styrhytten och kiosken från färjan Betula 1 på Gamla hamnplan. Betula 1 byggdes 1929 i Skottland och köptes av Linjebuss 1955.

Råå Båtklubb grundades 1957, fusionerad med HSS till Råå Helsingborg Segelsällskap 1970 och återtog namnet RBK 1973.

Råå Museum 2014

image_1